Zápis ze zasedání Komise pro etiku ze dne 11. května 2016
Nová podání:
*Stížnosti na Mgr. Karla Jánského – stížnost má dvě roviny – jedna se týká etického pochybení, druhá členství Karla Jánského v SNČR. Podle dostupných dokumentů byl odsouzen, a posléze vyšel z vězení v rámci amnestie. Tuto pasáž by měla řešit členská komise. Komise pro etiku má k dispozici mailovou korespondenci mezi Karlem Jánským a některými oponenty jeho materiálu Nulová sebereflexe Strakonické veřejnosti. Jedná se o regionální spor, kde se objevují i urážky. Diskusi pod články však Komise pro etiku neřeší, nejde o žurnalistickou činnost v pravém slova smyslu.
*Stížnost Michala Smrže na dvě reportáže TV PRIMA. Komise si obě reportáže promítla. V případě záměny osob KPE konstatuje, že šlo o profesionální pochybení (stěžovatel nebyl jmenovitě uveden). V případě druhé reportáže se jednalo o závažnou věc, kde měla být redakce obezřetnější. Pokud má stěžovatel dojem, že reportáž byla účelová, je možné záležitost řešit soudní cestou. 
Stížnost p. Skalického na článek Implementace přípravku klasické čínské medicíny do obvyklé léčby vulvovaginálního diskomfortu. Bude dotázána redakce Zdravotnického deníku. Nicméně KPE konstatuje, že se jedná o odborný článek, kde proti sobě mohou stát dvě odborná stanoviska a komise těžko může rozhodnout, k jakému pochybení mohlo dojít. V tomto případě by bylo vhodnější se obrátit na Lékařskou komoru ČR.
Řešená podání:
*Několikerá stížnost na reportérku České televize Moniku Zajícovou pro agresivní jednání. Ze všech tří stížností není patrné, v čem je meritum věci a jakou informaci chtěla redaktorka získat. Stěžovatelé byli požádáni o upřesnění. Jeden z nich dodal  písemné vysvětlení, bude projednáno na příštím zasedání komise.
*Stížnost na Listy Ašska, vydávané městem, konkrétně na Miroslava Všetečku, který údajně odmítá uveřejnit příspěvky Vladimíra Kummera. Redakce odpověděla. Z odpovědi vyjímáme: „Naše společnost, Ašské služby, s.r.o. - vydavatel týdeníku "Listy Ašska", nedisponuje "obsahem" stížnosti pana Vladimíra Kummera a ani neeviduje žádné připomínky této osoby - ve věci odmítání zveřejňování jakýchkoliv příspěvků. Samozřejmě souhlasíme s názorem, že výkon povolání "novinář" není oficiálně "kodifikováno" a nejsou určeny zákonné podmínky pro výkon této funkce či povolání.
Potvrzujeme, že osoba pana Vladimíra Kummera je nám známa - jedná se o občana našeho města, zároveň uvádíme, že naše společnost nevede s panem Kummerem žádné spory, resp. žádná taková skutečnost nám známa není. Naopak víme, že v rovině soukromé  existují spory mezi panem Všetečkou Miroslavem (šéfredaktor našeho týdeníku) a panem Kummerem Vladimírem. Do těchto sporů rozhodně zasahovat nehodláme. Občané našeho města (město Aš) i obcí kam naše periodikum distribuujeme (město Hranice, obec Podhradí, Krásná, Hazlov) ví, že v případě potenciálních problémů, ke kterým (dle naší zkušenosti), dochází zřídka, mohou využít vedení společnosti Ašské služby, s.r.o., tedy vydavatele, které může o zveřejnění rozhodnout i přes negativní stanovisko redaktorů či šéfredaktora. Poměrně běžným negativem, ze strany osob poskytujících pravidelné i nepravidelné příspěvky, vidíme fakt, že tyto příspěvky jsou často poskytovány v čase těsně před uzávěrkou novin, kdy protistrana nemá možnost reakce. Tento přístup neakceptujeme a poskytujeme naopak čas k vyjádření (limitováno termínem dalšího vydání novin). Přesto jsme často "peskováni" za "blokování příspěvků", "cenzuru" atp. Nevíme zda-li se v tomto případě jedná o tuto záležitost - jen dovozujeme, dle našich zkušeností. Rozhodně není naším cílem hanit názory pana Vladimíra Kummera - prostě nám nejsou jeho negativní zkušenosti známy.
[bookmark: _GoBack]Doufáme, že Vám toto naše stanovisko stačí k posouzení celé záležitosti.“ Ke stížnosti, zda má M. Všetečka oprávněnost k výkonu povolání komise uvádí, že v ČR takové oprávnění oficiálně neexistuje a povolání novináře není ani kodifikováno v zákoně.  Registrace v Syndikátu novinářů ČR je dobrovolná.
*Podání Otakara Janaty na novináře Jakuba Kvasničku. Z podání vyjímáme: „Pan Kvasnička porušuje etický kodex novináře, když ve Vesteckých listech prosazuje cenzuru, kterou v r. 2010 zavedl starosta obce a novinář Kvasnička je jejím vykonavatelem. Za cenzuru v tomto místním periodiku a vyškrtnutí možnosti zařadit do něj příspěvky občanů i zastupitelů skončila obec Vestec v r. 2012 v celostátní soutěži pořádané Otevřenou společností o.p.s. na 1. místě v kategorii ZAVŘENO - Svoboda projevu.“  K názoru byla vyzvána redakce Vesteckých listů. Vyjádření od redakce přišlo, autorka uvádí, že „Vestecké listy jsou informační zpravodaj obce, který podává informace o dění v obci a aktivitách různých spolků. Občané mohou své názory publikovat na FB stránkách.  Tam se v  příspěvcích objevuje i kritika obce.“ Tajemnice obce uvedla, že se nejednalo o odpověď podle tiskového zákona, ale neuveřejněný příspěvek se zabýval jinou problematikou.
*Stížnost na materiál „Když Babiš prášil, co na to předseda místní organizace ANO 2011, starosta Jeseníku“ (www.jesenickenoviny.cz), autor materiálu Jiří Fanta. Jedná se o internetový server, který založil Jiří Fanta. Na dotaz KPE Jiří Fanta uvádí: ... „nikdy jsem se nevydával za člena Syndikátu novinářů ČR! - Pouze jednou jsem odkázal na definici novináře (v komentáři pod článkem "Když Babiš prášil..."), tak jak ho uvádí Syndikát novinářů na svých webových stránkách. To byla pouze reakce na výtky a uvedený popis "nezávislého novináře" očima stěžovatele, pana Kalouse. Na svou obhajobu musím uvést, že se věnuji všem politickým stranám v celém našem regionu - bez výjimky. Vždy se snažím do článku vložit fakta obou stran (když je obdržím) a nikdy jsem záměrně žádnou skutečnost nezamlčel. Každý článek (vyjma černé kroniky a tiskových zpráv) vydaný na našem webu je vždy podepsán plným jménem autora. Od samého začátku se snažím respektovat Tiskový zákon. Samozřejmě jsem si plně vědom toho, že jako provozovatel internetových novin se na mne vůbec nevztahuje a proto mi v případě pochybení z něj neplynou vůbec žádné sankce. Ale i přesto se jím řídím! Za článkem: "Když Babiš prášil,..." si plně stojím. Původně to měl být článek na dané téma, ale když jsem od pana starosty neobdržel odpověď na mé otázky, zvolil jsem formu komentáře.  Pokud na mém jednání shledáte něco špatného, milerád se poučím a napříště se budu snažit chybám vyvarovat.“ 
*Ing. Milan Křivohlavý si stěžuje na vystoupení předsedy Syndikátu novinářů Adama Černého v pořadu Reportéři ČT, reportáž „Sebechvála za radniční peníze“. Materiál vysílán dne: 11. 1. 2016, v relaci Reportéři ČT, od 21,30. Autor materiálu: Karel Vrána, redakce Reportéři ČT. K vyjádření byla oslovena redakce. Zatím bez odezvy.
Na valné hromadě SNČR požádá předsedkyně KPE o úpravu stanov, aby bylo možné se zabývat zásadními věcmi a neřešit občanské a regionální spory.
Další zasedání Komise pro etiku bude 8. června 2016 na obvyklém místě (pokud bude dostatek podnětů). 
Zapsala Barbora Osvaldová, předsedkyně KPE
